• Revista PROGRAMAR: Já está disponível a edição #53 da revista programar. Faz já o download aqui!

devilzr

Software que envie e receba sms

4 mensagens neste tópico

Boas..

tenho um projecto nas maos em que o objectivo é fazer um software que envie e receba sms através de um modem GSM. Visto q não tenho nem tenciono comprar esse modem, o que me aconcelham fazer para começar ? Obviamente pesquisa, foi o que fiz. A meu ver, acho que a  aplicação deve procurar começar por procurar um modem GSM, ao detectar arranca o programa. Depois é a comunicação. Mas a grande questão é não saber por onde começar pois não tenho o modem.

Obrigado

0

Partilhar esta mensagem

Link para a mensagem
Partilhar noutros sites

Boas

Em que linguagem estás a pensar fazer o "tal" software? Podes experimentar ligar um telemóvel ao computador (simulando assim um GSM modem) e utilizando por exemplo o hyperterminal enviar alguns comandos para o telemóvel obtendo a resposta respectiva. Em baixo está um exemplo de funcionalidades e comandos que podes usar sendo que cada modelo pode diferir ligeiramente nos comandos a efectuar. ( Eu próprio já o fiz e é bastante fácil) 

GSM modem / module - first steps (Neste caso para um GSM modem)

Introduction

These tips should make it easier for you to operate your GSM modem / module. Please read them carefully for they may save time later when you operate your GSM modem / module  for the first  time.

Default transfer parameters

The units on this homepage will come with following defaults. Other GSM device may do have other defaults

* Autobauding

* Echo OFF

* 8 Bit, none parity, 1 Stopbit

* SMS in PDU mode

Important AT-Command Sets

Please refer to the manual for the return codes of AT commands. Most of the AT commands  are followed by [Enter]. If not we say so in the examples.

Enter PIN

AT+CPIN="xxxx"[Enter]

enters PIN - important information - enter CPIN  before all other  commands or trie to get SIM cards without PIN

Activate saved parameters

ATZ[Enter]

activate user profile

Example: Changing and saving parameters

AT+IPR=2400[Enter]

Transfer rate to 2400 bps

AT&W[Enter]

save parameters

Send and Receive

Example: Data transfer

AT+CPIN="xxxx"[Enter]

enters PIN

AT+CREG?[Enter]

Register Network (0,1 means logged in)

ATD05111234567[Enter]

Data call

Example: Send SMS with GSM modem / module

Enter SMS-Center

AT+CSCA=+491722270000[Enter]

Enter SMS-Center for Vodafone Germany  (T-Mobile Germany = +491710760000)

Example: Send SMS

AT+CMGF=1[Enter]

AT+CMGS="+491711234567"[Enter]

>Please call office^Z

+CMGF=1 - set modem in text mode

Send SMS (^Z equals StrgZ). At D2 you can send without international and local code. If you dial with Int. and local code the transmission from foreign networks are ensured.

Example: Receive SMS

A SMS will be stored in the GSM modem / module and being sent via RS232 to the peripherals. The peripherals have to send commands to the GSM unit to receive SMS and to erase SMS from the device in order to free memory.

+CMTI:"SM",x

X stands for the memory number of received SMS

AT+CMGR=X[Enter]

Read SMS on memory number X

AT+CMGD=X[Enter]

Erase SMS on memory number X

Example: Send voice call

AT+CREG?[Enter]

Register Network (0,1 means logged in)

ATD05111234567;[Enter]

The only difference between data call and voice call is the  semicolon. The transmission of any GSM device is digital so the ISDN-profile (bearer type) is being sent  to the receiving ISDN station. If you dial a ISDN-voice station with data transmission,  the ISDN station does not ring!

Important Commands

Note: The answers for networks and field strength can be delayed for several seconds.

ATZ;E[Enter]

Echo OFF

ATZ;E1[Enter]

Echo ON

AT+CSQ[Enter]

Show field strength. field strength in dBm = -112 dBm+(2*X). When X gets bigger, field strength gets stronger. -104 dBm is the lowest number for voice  call. Data calls are faulty because of noise. The radio-link-protocoll RLP corrects faults at transmission. By selecting the Z-Modem protrocoll the transmission is ensured all the  way. Because Z-Modem sends in so called "blocks" you can see how good the RLP correction is by watching the net. transfer rate and repeatedly sent blocks. A GSM device reports +CR: Rel ASYNC on data transmission with RLP (for more infos refer to manual). RLP  is supported by German operators. Foreign networks are only partial working at transparent mode without RLP. Please ask your network operator about the necessary  parameters.

AT+CREG?[Enter]

Answer 0,x (X=2=log off, X=1=log in, X=0=don´t know) please refer to manual for further infos

AT+COPS?[Enter]    Shows if network of SIM-card is available. 0,2,26201= D1 availiable

AT+COPS=?[Enter]  Shows all available networks

Retirado de: http://www.gsm-modem.de/gsm-modem-faq.html

0

Partilhar esta mensagem

Link para a mensagem
Partilhar noutros sites

eu tenho mais ou menos isso feito em C# mas ainda só envia,

se ligares um telemóvel ao computador (testei com um nokia 6630) ele instala um modem numa porta COM e depois "é só usar"

0

Partilhar esta mensagem

Link para a mensagem
Partilhar noutros sites

Se tiveres aí à mão um Nokia tipo o 6630, desenvolves uma app para o telemóvel para enviar as SMS usando a API do Symbian e comunicas com o PC através de bluetooth ou através do cabo de dados. Procura pela documentação do Python para S60 que estão lá uns exemplos. :D

0

Partilhar esta mensagem

Link para a mensagem
Partilhar noutros sites

Crie uma conta ou ligue-se para comentar

Só membros podem comentar

Criar nova conta

Registe para ter uma conta na nossa comunidade. É fácil!

Registar nova conta

Entra

Já tem conta? Inicie sessão aqui.

Entrar Agora