• Revista PROGRAMAR: Já está disponível a edição #53 da revista programar. Faz já o download aqui!

andre_mz

[Dúvida] Delphi

6 mensagens neste tópico

Anatomy of a Delphi Unit

Delphi units must follow a predefined format. This shouldn't come as a surprise to you. The unit has to be in a predefined

format so that the compiler can read the unit and compile the unit's code.

A Delphi project unit contains the program keyword followed by the name of the unit and a code block marked by the begin

and end keywords. You can see how a basic unit looks by choosing View | Project Source from the Delphi main menu. The

project source unit for a default Delphi project looks like Listing 1.1.

NOTE: The line numbers in Listing 1.1 are not part of the unit itself. I have put them there for reference only.

Some of the listings you see in this book will have line numbers for reference and others will not. In either case,

be sure to understand that the Pascal language does not use line numbers as some other languages do (most

notably, BASIC).

LISTING 1.1. THE PROJECT SOURCE FOR A DEFAULT DELPHI PROJECT.

01: program Project1;

02:

03: uses

04: Forms,

05: Unit1 in `Unit1.pas' {Form1};

06:

07: {$R *.RES}

08:

09: begin

10: Application.Initialize;

11: Application.CreateForm(TForm1, Form1);

12: Application.Run;

13: end.

On line 1, the program keyword identifies this unit as a program's main source unit. You can see that the unit name, Project1,

follows the program keyword (Delphi gives the project a default name until you save the project with a more meaningful

name). Beginning on line 3, you see a section identified by the uses keyword. Any unit names following the uses keyword, up

to the semicolon, are other units that this unit requires in order to compile. The uses keyword is described in more detail a little

later in the section, "The uses List."

On line 7 you see a compiler directive that tells Delphi to include this project's resource file. Resource files are discussed in

more detail on Day 8, "Creating Applications in Delphi."

Line 9 contains the begin keyword, and line 13 contains the end keyword. Notice that the final end keyword in the unit is

followed by a period. (A unit can have many code blocks marked with begin and end, but only one final end statement.) The

code on lines 10, 11, and 12 is code that initializes the application, creates the application's main form, and starts the

application running. You don't need to be concerned about the details of this code to write Delphi programs.

NOTE: The begin and end keywords mark a code block. A code block can contain just a few lines of code, or it

can contain several hundred lines of code (or even thousands of lines). You will see the begin and end keywords

used throughout the book. As you work through the book, you will get a better handle on how and when the begin

and end keywords are used.

Ok, podem achar ridicula a minha dúvida ... xD

Isto é um ebook que ensina sobre Delphi.

Mas tipo, pelo que eu sei de inglês diz ai para "se ver" como uma unit predefinida é. E seria depois de fazer os passos que estão a bold, só que eu depois de "View", eu não encontro "Project Source from the Delphi main menu".

Pronto, eu gostava de saber, depois de se abrir o Delphi, onde é que se podem encontrar aqueles códigos ... eu não encontro "lugar" nenhum onde apareça "program Project1;".

Só encontro por exemplo ... "unit Unit1;"

Pronto, +- é que eu não consigo entrar no código do projecto, lol que baralhada, mas gostaria que me ajudassem nesta dúvida no mínimo estúpida e noob, obrigado.

=)

0

Partilhar esta mensagem

Link para a mensagem
Partilhar noutros sites

é só "view/project source"... aí é que vais ver o "program project1;"

0

Partilhar esta mensagem

Link para a mensagem
Partilhar noutros sites

Sim, até aí eu tinha chegado, obrigado na mesma =) só que ...

delphi-projectsource.jpg

0

Partilhar esta mensagem

Link para a mensagem
Partilhar noutros sites

Desculpem o double post, mas a minha versão do Delphi é outra ... xD e já descobri em project > view source, obrigado na mesma pelas respostas =)))

EDIT

On line 7 you see a compiler directive that tells Delphi to include this project's resource file.

Alguém me poderia explicar o que significa isto? É que eu não estou a perceber muito bem.

Cumpz.

Obrigado =)

0

Partilhar esta mensagem

Link para a mensagem
Partilhar noutros sites

os resource files são ficheiros onde são guardados recursos da aplicação (icon's, imagens, etc.) que são compilados para o exe (aumentano o seu tamanho, claro), em vez de serem ficheiros lidos externamente, sendo mais rápida a sua utilização. na versão que eu tenho aqui, podes encontrar em "view/project resources" e podes modificar ou acrescentar recursos...

0

Partilhar esta mensagem

Link para a mensagem
Partilhar noutros sites

Muito obrigado pela explicação mais uma vez, =)

Cumpz =)

0

Partilhar esta mensagem

Link para a mensagem
Partilhar noutros sites

Crie uma conta ou ligue-se para comentar

Só membros podem comentar

Criar nova conta

Registe para ter uma conta na nossa comunidade. É fácil!

Registar nova conta

Entra

Já tem conta? Inicie sessão aqui.

Entrar Agora